امروزه دغدغه بسیاری از مدیران سازمانهای تجهیزمحور این است که بدانند برای پیشرفت و رسیدن به سطح تعالی در مدیریت دارایی های فیزیکی باید از کجا شروع کنند. چه برنامههایی در این مسیر باید اجرا شود؟ اولویت کدام یک بالاتر و کدام یک پایینتر است؟ اگر میخواهید در مدیریت دارایی های فیزیکی خود را به کلاس جهانی برسانید، ابتدا باید بدانید وضعیت کنونی نگهداشت شما چیست. دانستن اینکه در حال حاضر کجا ایستادهاید، گام اول برای شناخت مسیر پیش رو و نحوه رسیدن به مقصد است. این شناخت تنها با ارزیابی مدیریت دارایی های فیزیکی سازمانتان میسر می شود.
نداشتن درک صحیح از وضعیت موجود سازمان، میتواند منجر به انتخاب مسیر اشتباه شده و هرگونه انتخاب اشتباه در این مسیر میتواند تبعات سنگینی برای سازمان داشته و علاوه بر شکست پروژه و تغییر نگاه سازمان به پروژههای بهبود، هزینههای هنگفتی نیز در پی داشته باشد. لذا ارزیابی وضعیت موجود نگهداشت، مهم ترین گام در راه تعالی و پیشرفت است.
ارزیابی مدیریت دارایی های فیزیکی ابزاری برای سنجش ظرفیت مدیریت دارایی های یک سازمان است. این ابزار برای کمک به شناخت وضعیت فعلی و تعیین مسیر حرکت به سوی تعالی طراحی شدهاست. این ارزیابی مزایای زیر را به همراه دارد:
راهنمایی سازمان شما به سوی تعالی، نیازمند مقایسه وضعیت کنونی شما با وضعیت کنونی سازمانهای الگوی کسب و کار شما است. بدین منظور لازم است تا از مدلی استفاده کنید که بتواند دادههای مربوط به سازمانهای الگو را در اختیارتان قرار دهد. لذا مهمترین شاخصه مدل تعالی، جامع و فراگیر بودن آن است.
ارزیابی مدیریت دارایی های فیزیکی با استفاده از مدل تعالی uptime ، پرکاربردترین ارزیابی در حوزه مدیریت دارایی های فیزیکی در دنیاست. این مدل در شـرکت مشاوره مدیریت داراییهای فیزیکی PriceWaterhouseCoopers ایجاد شده و توسعه یافته که تاکنون در بیش از 2000 سازمان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و فراگیرترین مدل ارزیابی مدیریت داراییهای فیزیکی در ایران می باشد که در حدود بیش از 150 سازمان از بزرگترین صنایع ایران (اعم از بخش نفت، صنایع فلزی مادر و صنعت نیرو) نیز اجرا شدهاست. این مدل توسط ناظر علمی مدل ارزیابی جایزه ملی مدیریت داراییهای فیزیکی، آقای جیمز پیکنل، یکی از نویسندگان کتاب UPTIME و نخبههای جهانی مدیریت داراییهای فیزیکی تدوین شدهاست.
در گام اول پرسشنامه خودارزیابی باید توسط اعضای سازمان متقاضی تکمیل شود. پیشنهاد میشود افراد در ردههای مختلف سازمان (از ردههای اجرایی تا مدیریتی) پرسشنامه را تکمیل نمایند. الزامی در تعداد پرسشنامه وجود ندارد و حتی با یک پـرسشنامه هم میتوان تحلیل را انجام داد، اما همانگونه که مشخص است هر چه تعداد پرسشنامههای تکمیلی بیشتر باشد (تا حدی مشخص)، نتایج از دقت بالاتری برخوردار است.
پس از انجام خودارزیابی نوبت به ارزیابی توسط ارزیابان خبره میرسد. ارزیابان خبره با حضور در سازمان متقاضی و انجام مصاحبه با افراد مختلف با سمتهای مختلف پرسشنامه را تکمیل خواهند کرد. سپس نتایج خودارزیابی و ارزیابی توسط تیم ارزیاب در قالب یک گزارش ارائه میشود. همچنین در یک نمودار عنکبوتی نتایج خودارزیابی و ارزیابی توسط ارزیابان خبره با بهترینهای ایران و معیارهای جهانی مقایسه میشود.
جایزه مدیریت دارایی های فیزیکی، با ریاست دکتر علینقی مشایخی (چهره ماندگار ایران در مدیریت) و نظارت علمی دکتر علی زواشکیانی (مهندس برتر کشور)، هر سال در سه حوزه اصلی نفت، نیرو و صنعت، سازمانهای متقاضی را ارزیابی میکند و به همراه توصیههای بهبود در قالب یک گزارش به این سازمانها ارائه می دهد.
ارزیابیها در جایزه مدیریت داراییهای فیزیکی بطوری خاص طراحی شده است تا چالشهای منحصر به فردی را که سازمانها در حوزه مدیریت دارایی های خود با آن روبرو هستند، بازتاب دهد. این ابزار سنجش برای تمام سازمانها، به هر اندازه و در هر مرحله که از اجرای یک برنامه مدیریت دارایی قرار دارند، ایجاد شده است.
گروه ارزیابان جایزه مدیریت داراییهای فیزیکی (PAMAWARD) از مدل تعالی Uptime که در شرکت مشاوره IBM توسعه یافته است و شرکتهای زیادی در سراسر جهان از آن بهره میبرند، برای ارزیابی و تدوین نقشه راه مدیریت داراییهای فیزیکی بهره میگیرد. ارزیابیها توسط ارزیابهای آموزشدیده و باسابقه در اجرای مدیریت دارایی صورت میپذیرد.
جایزه مدیریت دارایی های فیزیکی هرساله همزمان با بزرگترین همایش بینالمللی مدیریت داراییهای فیزیکی مراسمی را برگزار میکند و به سازمانهایی که بالاترین امتیازها را کسب کردهاند تندیس و تقدیرنامه اهدا میشود.
“به امید افزایش بهرهوری و خلق ارزش پایدار از داراییهای فیزیکی در کشور”