CMMS (سيستم مديريت مکانيزه نت)

 

ورود فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف کسب و کار، همواره علی رغم چالش های اولیه، فضای گسترده ای را نیز در مقابل چشمان ذینفعان سازمان می گشاید.

عرصه نگهداری و تعمیرات (نت) از حرکت سریع به سمت تکنولوژی اطلاعات مثل تمام عرصه های کسب و کار استقبال می کند. سیستم های کامپیوتری نگهداری و تعمیرات (CMMS) با به کارگیری فناوری اطلاعات به دنبال ایجاد بهره وری و دستیابی به منافع بیشتر در مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان هستند.

 CMMSبه عنوان نگهدارنده شریان اصلی حیات بخش نگهداری و تعمیرات، یعنی داده ها و اطلاعات مرتبط، اهیمیت دو چندانی در فرایند ها و سیستم های نگهداری و تعمیرات از جمله نگهداری و تعمیرات مبتنی برقابلیت اطمینان (RCM) خواهد یافت و شاخص های کلیدی عملکردی (KPI) نیز مؤثر خواهد بود. یکپارچه سازی کل فرایند planning & Scheduling با سایر جریان های اطلاعاتی درون سازمان از طریق یک نرم افزار جامع و غیر جزیره ای نیز از دیگر ضروریات نت در دنیای امروز است.

امروزه ضرورت و فواید سیستم های کامپیوتری مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS) براي مدیران صنایع امری آشکار است. تسریع و تسهیل امور نت با بیشترین بهره وری و دقت به همراه ذخیره و ثبت اطلاعات و داده‌ های دارایی های فیزیکی به منظور تحلیل های آتی یکی از نتایج مستقیم بهره گیری از این سیستم ها است.

با وجود اينكه  CMMSدر بسیاری از سازمان ها وجود دارد، اما گاهاً کمترین بازدهی را نیز از خود نشان می دهد. یک CMMS متناسب با نیازهاي سازمان شما باید بتواند به طور مؤثری مشکلات بخش نت را کاهش و اثر بخشی آنها را افزایش دهد.

انتخاب یک  CMMS متناسب،  ابتدای مسیر است چرا که انتخاب نرم‌افزار متناسب، با توجه به ماهیت و نیاز سازمان اگرچه امریست کلیدی، اما کافی نیست. براي موفقيت در پروژه پیاده سازی CMMS مي­بايست پیش از آغاز پروژه، بستر اطلاعاتی و اجرایی آن محیا شود همچنین وحدت و ثبات کافی در رویه ها حاصل شود.

 بعد از اجرا،  نرم افزار فرایند های انتقال اطلاعات، اصلاحات احتمالی و استقرار نهایی را تسهیل می نمایند. استقرار یک CMMS استاندارد و متناسب می تواند علاوه بر مزایای گفته شده، کمک بزرگی به اجرای پروژه ‌های سیستماتیک نگهداری و تعمیرات از جمله RCM ، TPM و بازرسی ها باشد.

5