RCM (نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان)

 

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابليت اطمينان (RCM) یکی از مهمترین شاخه های مدیریت دارایی‌‌های فیزیکی است که از اهمیتی راهبردی در افزایش توان رقابتی مجموعه های صنعتی برخوردار است. حجم بسيار زياد فعاليت­هاي نگهداري و تعميرات (نت) و در عين حال توقفات متعدد در خطوط تولید، مدیریت نامناسب و عدم بهره گیری از دستورالعملی استاندارد و جامع در انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات، خرابی‌های مکرر با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی و غیره همگی از جمله مشکلات و چالش های رایج در صنایع دنیا است که برای حل محتاج بهره‌گیری از دانشی نوین و رویکردی پیشرفته و موثر در زمینه نت است.

این ابزار که برای اولین بار در صنایع هوایی آمریکا با بهره گیری از برجسته ترین متخصصین نت و صرف انرژی و هزینه زیادی توسعه یافت، توانست میزان سقوط‌های متاثر از نقص فنی هواپیما های مسافربری را از حدود ۴۰ سقوط به کمتر از ۰٫۱ سقوط در یک میلیون پرواز کاهش دهد. شرکت کانادایی ALADON امروزه به عنوان بزرگترین مجری RCM، معتبر‌ترین مرجع شناخته شده در خصوص بکارگیری مناسب این روش در دنیا است.

مهم­ترين فوايد پياده­سازي صحیح RCM را می توان در شش گروه طبقه­بندي و خلاصه كرد:

افزايش قابليت دسترس­پذيري دستگاه­ها و ظرفيت توليد

كاهش هزينه­هاي نت، عملياتي و خرابي دستگاه­ها

كاهش چشمگير حوادث صدمه زننده به ايمني و محيط زيست

افزايش طول عمر تجهيزات

كاهش قابل توجه فعاليت­هاي اضطراري سازمان

ايجاد فرهنگ همكاري در بين همه گروه­ها و همچنين فضاي برنامه­ريزي و عملكردي پيش­اقدام

14