معرفی کتاب

 

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان  (RCM)

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان فرایندی سیستماتیک و علمی برای تعیین فعالیت هایی است که باید انجام شوند تا از ادامۀ کارکرد تجهیزات و بطور کلی دارائی های فیزیکی مطابق با انتظارات کاربرانشان اطمینان حاصل شود. RCM که از نظر اغلب متخصصین نگهداری و تعمیرات بعنوان اثر بخش ترین روش نسبت به هزینه هایش برای ایجاد و توسعۀ استراتژی های نگهداری و تعمیرات در سطحی جهانی شناخته می شود، باعث دستیابی سریع به بهبود هایی پایدار و معتبر در زمینه دسترس پذیری و قابلیت اطمینان کارخانه ها، کیفیت محصول، ایمنی و سلامت محیط زیستی می شود. نویسندۀ این کتاب و همکارانش پیاده سازی RCM و فرزند مدرنش RCMII را در بیش از ۱۰۰۰ سایت واقع در ۳۸ کشور جهان هدایت نموده اند. این سایت ها شامل تمامی انواع ساخت و تولید (به ویژه خودرو ، فولاد، کاغذ، پتروشیمی، دارو، و صنایع غذایی)، نیرو های مسلح، خدمات ساختمانی، معادن، مخابرات، و حمل و نقل می شوند. این کتاب تجربیات فوق را بصورتی معتبر و کاربردی خلاصه کرده و شرح می دهد که RCM II چیست و چگونه باید بکار گرفته شود. چاپ دوم به گونه ای ویرایش شده که آخرین پیشرفت ها در این زمینه را نیز در بر گیرد. در این ویرایش بیش از ۱۰۰ صفحه از مطالب جدید دربارۀ پایش وضعیت، آنالیز کارکرد و شکست ها، خطا های انسانی، مدیریت ریسک، جستجوی شکست، و اندازه گیری میزان کارائی نگهداری و تعمیرات اضافه شده است. این کتاب منبع بسیار ارزشمندی برای مدیران نگهداری و تعمیرات وهر فرد دیگری است که با موضوعات قابلیت اطمینان، بهره وری، ایمنی، و سلامت محیط زیستی تجهیزات فیزیکی درگیر است. رویکرد سر راست و کاربردی این کتاب باعث می شود که بعنوان یک کتاب مرجع دانشگاهی نیز بسیار سودمند ارزیابی شود.

14 

زمان در دسترس (UPTIME)

کسب‌وکار شما شبانه‌روزی و هفت‌روز هفته جریان دارد و هر روز میلیون‌ها دلار سودآوری ایجاد می‌کند. بازار خوب است، تولید با حداکثر سرعت پیش می‌رود و مشتریان راضی هستند. عملیات گاهی برای مدتی کوتاه متوقف می‌شود، اما تجهیزات به‌سرعت تعمیر می‌شوند و به‌ندرت پیش می‌آید که کل تولید متوقف شود؛ اما ناگهان در آخر هفته با توقف کلی تجهیزات روبرو می‌شوید. چندین روز طول می‌کشد تا قطعه‌ای حیاتی را تهیه کنید و رفع مشکل نیز چند روز زمان دیگر می‌برد. کل زمان توقف به ۵ روز بالغ می‌شود. صدای اعتراض مشتریان بلند شده است. شما محصول شرکت رقیب را می‌خرید، بسته‌بندی می‌کنید و به مشتریان خودتان می‌فروشید تا آن‌ها را راضی نگه دارید. در این مدت، گروهی از کارگران ماهر واحد تولید بیکار بوده‌اند. واحد نگهداشت نیز با کمبود نیرو مواجه است، زیرا نتوانسته‌اید کارکنانی شایسته پیدا کنید و کارکنان فعلی با حداکثر توان و شبانه‌روزی کار می‌کنند. نمی‌توانید تولید ازدست‌رفته را جبران کنید. بالاخره مشکل برطرف می‌شود و کار دوباره با نهایت سرعت ادامه می‌یابد. همین حادثه به‌تنهایی سودآوری سالیانه را کاهش می‌دهد و درآمد کل شرکت بیش از ۲درصد کاهش می‌یابد…

کتاب حاضر که نام کامل آن زمان در دسترس: استراتژی‌هایی برای تعالی در مدیریت نگهداشت است، مرجعی معتبر هم برای متخصصان نگهداشت و هم دیگر کارکنان است و دورنمایی از مدیریت دارایی‌های فیزیکی به دست می‌دهد. این کتاب به بررسی عناصر مختلفی می‌پردازد که مدیران نگهداشت و مدیران دارایی‌ها با آن‌ها سروکار دارند و رویکرد‌هایی برای موفقیت ایشان ارائه می‌کند.  

 image001

 مجموعه ایزو ۵۵۰۰۰

سال ۲۰۱۴ برای فعالان و متخصصان شاخۀ مدیریت دارایی‌های فیزیکی، سالی فراموش‌نشدنی خواهد بود. در این سال، اولین استاندارد جامع و خاص جهانی در زمینۀ مدیریت دارایی‌های فیزیکی به تصویب رسید که تمام کارخانه‌ها و بنگاه‌های سرمایه‌بر در مسیر رقابتی و تعالی خود باید از آن تبعیت کنند. این کتاب که سه استاندارد ایزو ۵۵۰۰۰، ایزو ۵۵۰۰۱ و ایزو ۵۵۰۰۲ را دربرمی‌گیرد، مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهایی است که امروزه صنایع برای مدیریت صحیح دارایی‌های خود به آن‌ها نیاز دارند. تبعیت از روح این استاندارد می‌تواند بازگشت سرمایه، پایبندی حداکثری به ایمنی و محیط‌زیست و کاهش ریسک و هزینه را برای سازمان‌ها به ارمغان بیاورد. 

16  

PAS 55

مدیریت دارایی‌های فیزیکی ادامۀ روند تکاملی نگهداری و تعمیرات است که به مرور زمان رشد یافته و امروزه به صورت یک شاخۀ مدیریتی پویا درآمده است که سعی دارد با به‌کارگیری استراتژی‌های کلان، روش‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت خرید تجهیزات، بهره‌برداری، نگهداشت، تأمین قطعه، اندازه‌گیری عملکرد، ریسک و…، حداکثر ارزش ممکن را در بلندمدت از دارایی‌های سازمان به‌دست آورد. این کتاب حاوی اطلاعاتی دربارۀ مدیریت دارایی‌هاست و خلاصه‌ای از الزامات اصلی را ارائه می‌دهد که با مشورت سازمان‌های بین‌المللی و متخصصان حوزۀ مدیریت دارایی‌ها در سازمان استاندارد بریتانیا تهیه شده است. این کتاب افزون‌بر الزامات، شامل قسمت مبسوط راهنما نیز است که برای سازمان‌هایی کاربرد دارد که دارایی‌های فیزیکی، عامل اصلی یا حیاتی در دستیابی آن‌ها به اهداف کسب‌وکارشان است و در پی پیاده‌سازی سیستم مدیریت دارایی‌ها هستند 

 

مدیریت انبار و قطعات یدکی

این کتاب حاصل تجربیات نویسندگانش و متکی بر دانشی است که ایشان ضمن سال‌ها تجربه و ارائۀ مشاوره به کارخانه‌های متعدد کسب کرده‌اند. کتاب حاضر به شما کمک می‌کند مدیریت مواد و قطعات را در کارخانه به سمت بهبود مستمر و سازمان‌یافته پیش ببرید تا تمام قطعات مورد نیاز برای نگهداشت کارخانه، در زمان نیاز در دسترس باشند و درعین‌حال ارزش کل موجودی هم در پایین‌ترین سطح باشد. مسئولیت سیستم انبارداری خوب، توانایی ایجاد تعادل بین این دو هدف است. در این کتاب، صفر تا صد مسائل انبار از نحوۀ چیدمان گرفته تا روش‌های کنترل موجودی، نحوۀ اندازه‌گیری و مدیریت عملکرد، سیستم‌های رایانه‌ای انبار و روش‌های تدارکات و خرید پوشش داده شده است.

 18

بهبود قابلیت اطمینان و تغییر فرهنگ

شیوه‌های انجام نگهداشت و قابلیت‌اطمینان را در سازمان چگونه تغییر دهیم؟ تغییر روش‌ها و عادت‌های افراد، مستلزم درک و مواجهه و احتمالاً تغییر فرهنگ سازمانی است. تغییرات با رویکرد فرهنگی موضوع این کتاب است. واقعیت این است که حتی بهترین مهندسی، دانش و فناوری نیز نمی‌توانند موفقیت کسب‌وکار در نگهداشت و قابلیت‌اطمینان را تضمین کنند. درست است که بدون این «ابزارهای سخت» به آسانی به موفقیت نمی‌رسیم؛ اما این ابزارهای سخت به‌تنهایی موفقیت را به ارمغان نمی‌آورند. برای تضمین ثبات تغییرات باید بتوانید فرهنگ سازمان خود را درک کرده و آن را مدیریت کنید. مجاب‌کردن افراد به پذیرش رویه‌های جدید و تطبیق با شیوۀ جدید و بهتر برای انجام کسب‌وکار، همیشه کاری بسیار دشوار است. درك و حل اين موانع علاوه‌بر «ابزارهاي سخت» به «ابزارهاي نرم» هم نیاز دارد و يكي از كليدي‌ترين اين ابزارهاي نرم، تغییر فرهنگ سازمان است. 

  

تعالی مدیریت دارایی

سازمان‌های مدیریت دارایی‌ها و نگهداشت امروزه با برخی از فشارهای قبلی و جدید از جمله دسترس‌پذیری بیشتر دارایی‌ها و الزامات قانونی و نیاز به ارتقای قابلیت اطمینان مواجه هستند. جهانی‌شدن، یکپارچگی و تغییرات فناوری، از عمده عناصری هستند که تحولات گسترده‌ای را در سالیان اخیر ایجاد کرده‌اند. این عناصر، نشانگر تغییر تفکر هستند. چنین تغییراتی، متخصصان صنعت مدیریت دارایی‌ها و نگهداشت را به مبارزه می‌خوانند تا در سطوح مختلف کارآمدتر شوند. به‌ویژه، جهانی‌شدن و یکپارچگی موجب شده‌اند تا استانداردهای نگهداشت و رویکردها و فناوری‌ها، به سوی کارآمدی و صرفه‏ جویی گرایش پیدا کنند.

برای استفادۀ مناسب از این کتاب لازم نیست که شرکت یا سازمانی بزرگ داشته باشید. واحدهای نگهداشت در هر اندازه‌ای که باشند می‌توانند از محتوا، نظریه‌ها و روش‌های مطرح‌شده به‌منزلۀ راهنما استفاده کنند. افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها یا شرکت‌های نگهداشت هنگامی که به اطلاعات موجود در این کتاب مسلح شوند، می‌توانند ضعف‌های خود را برطرف کنند و به‌سوی موفقیت حرکت کنند؛ برای تدوین نقشۀ راه و تعیین اولویت‌های بهبود می‌توانند از مدل‌ها و چارچوب‌های روزآمد استفاده کنند و می‌توانند چیزهایی را که آموخته‌اند، اجرا کنند تا به دانشی «جدید» دست یابند یا به سوی نسل بعدی تعالی گام بردارند.